Repesentasi Tuturan Campur Kode Mahasiswa IAIN Ambon dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Merdeka Belajar

IAIN Ambon Student Code Mix Speech Representation in Indonesian Language Learning in the Free Learning Era

Authors

  • Nanik Handayani Fakultas Ilmu Tarbiyah & Keguruan, IAIN Ambon, Indonesia
  • Wa Mirna Fakultas Ilmu Tarbiyah & Keguruan, IAIN Ambon, Indonesia
  • Syaidah Syaidah Fakultas Ilmu Tarbiyah & Keguruan, IAIN Ambon, Indonesia
  • Nana Ronawan Rambe Fakultas Ilmu Tarbiyah & Keguruan, IAIN Ambon, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.26499/kc.v21i1.460

Keywords:

representation, code mixing, learning

Abstract

This study describes how code mixing and the causes of code mixing in lecture activities at the Islamic Broadcasting Communication Study Program (KPI), Islamic Counseling Guidance Study Program (BKI) & Islamic Philosophy Akidah (AFI) at IAIN Ambon. The research uses descriptive techniques. The research data used is the language between students in the Indonesian language learning process. The research data is in the form of speech between students during the Indonesian language learning process in the classroom which contains elements of code mixing. The research data collection step begins with identifying, classifying, analyzing and concluding the findings. The results of this study indicate that the form of code mixing is in the form of words, phrases, and sentences while the triggers of code mixing in the learning process aim to provide information, explain, confirm, and to know while the factors that influence code mixing, namely the environment, everyday language , peers and topics of conversation.

References

Handayani, Nanik & dkk (2022).Tuturan Imperatif antar Mahasiswa IAIN Ambon di Lingkungan Kampus. Jurnal Ligue. IAIN Ambon. Volume 4, Nomor 1, Hlm 68.

Handayani, Nanik. 2017. Penggunaan Ujaran Kebencian pada Acara Indonesia Lawyer Club di Tv One: Kajian Pragmatik. Tesis. Makassar: Universitas Hasanuddin.

Hestiyana. 2013. Campur Kode Bahasa Indonesia dan Bahasa Banjar Pada Status Facebook Kalangan Remaja Kota Banjarmasin. Undas Jurnal Hasil Penelitian Bahasa Sastra Indonesia. Volume 9. No. 1. Banjabaru: Balai Bahasa Provinsi Kalimantan Selatan

Moleong, Lexy J. 2017. Metodelogi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

PAP.Gotama. 2021. Campur Kode Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Amlapura. LPM STKIP Agama Hindu Amlapura Volume 12, Nomor 2, Hlm 18. E. ISSN: 2745-5661

Kurniasih, Dwi dan Siti Aminataz Zuhriyah. 2017. “Alih Kode dan Campur Kode di Pondok Pesantren Mahasiswa Darussalam”. Journal Indonesian Language and Literature, Volume 3, Nomor 1, halaman 53-65. ISSN 2902- 2261

Kridalaksana, H. (2001). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ohoiwutun, Paul. 2007. Sosiolinguistik Memahami Bahasa dalam Konteks Masyarakat dan Kebudayan. Jakarta : Kesaint Blanc

Padmadewi, Ni Nyoman dkk. 2014. Sosiolinguistik. Singaraja:Graha Ilmu

Rahardi, Kunjana. 2010. Kajian Sosiolinguisti Ikwal Kode dan Alih Kode. Bogor: Ghalia Indonesia

Rahardi, K. (2001). Sosiolinguistik Kode dan Alih Kode. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Rahardi, R. 2010. Kajian Sosiolinguistik. Bogor: Ghalia Indonesia

Rohmadi, M. dkk. (2010). Sosiolinguitik Kajian Teori dan Analisi. Surakarta: Pustaka Pelajar.

Rosnaningsih, A. 2019. Analisis Campur Kode dan Alih Kode Bahasa Inggris ke dalam Bahasa Indonesia pada Novel Wandu Berhentilah Menjadi Pengecut Karya Tasaro. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 25-32

Tarigan, Henry Guntur.2015. Pembelajaran Sintaksis.Bandung: Angkasa Bandung.

Suandi. 2014. Sosiolinguistik.Yogyakarta:Graha Ilmu

Sumarsono. 2012. Sosiolinguistik. Yogyakarta: Sabda.

Sundoro, B. T., Suwandi, S., Setiawan, B. (2018). Campur Kode Bahasa Jawa Banyumasan dalam Pembelajaran Bhasa Indonesia di Sekolah Menengah Kejuruan. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 11 (2), 129- 139.https://doi.org/10.26858/retorika.v11i2.6367

Suwito. 1983. Pengantar Awal Sosolinguistik, Teori dan Problem. Surakarta: Henary Offset.

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Handayani, N., Mirna, W., Syaidah, S., & Rambe, N. R. (2024). Repesentasi Tuturan Campur Kode Mahasiswa IAIN Ambon dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Merdeka Belajar: IAIN Ambon Student Code Mix Speech Representation in Indonesian Language Learning in the Free Learning Era. Kibas Cenderawasih, 21(1), 72-83. https://doi.org/10.26499/kc.v21i1.460